مولود کشیری؛ دکتر محبوبه تقی زاده
چکیده
این مطالعه با هدف تعیین سبکها و استراتژیهای استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبکهای یادگیری، استراتژیهای یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکتکنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تعیین سبکها و استراتژیهای استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبکهای یادگیری، استراتژیهای یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکتکنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد آنلاین در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه نظرسنجی سبک یادگیری، پرسشنامه استراتژیهای یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مربوط به سبکهای سنتزی، مستقل از میدان، بستهگرا، تصادفی-شهودی و دیداری بوده است، در حالی که کمترین ترجیحات سبک مربوط به وابسته به میدان، شنیداری، لمسی/حرکتی و باز بوده است. بیشترین تمایل دانشجویان آنلاین مربوط به مدیریت احتمالات بوده است، در حالی که کمترین تمایل آنها مربوط به استفاده از حواس فیزیکی بوده است. با درنظرگرفتن استراتژی های یادگیری، استراتژیهای تعیین هدف بالاترین میانگین را کسب کردند، در حالی که استراتژی های وظیفه کمترین میانگین را به دست آوردند. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که افراد با موفقیت بالا بیشتر در سبکهای یادگیری دیداری، لمسی، فراگیر، بسته و باز گروهبندی میشوند. با این حال، از نظر استفاده از استراتژی یادگیری، تفاوتی بین دانشجویان با موفقیت بالا و پایین وجود نداشت. به مدرسان آنلاین توصیه میشود که به سبکها و استراتژیهای دانشجویان آنلاین توجه کنند و سعی کنند کتابها و روشهای مناسب را بر اساس سبکها و استراتژیهای آنان انتخاب کنند.